I denne bloggen skal jeg skrive om veien til Industrirørlegger Fagbrevet.

onsdag 13. november 2013

Uke 39

Torsdag, 26.9.2013

I dag har jeg vært i full gjødsel 4 sammen med to fagmenn. Arbeidsgiveren viste oss en lekkasjer i 1. etasje og en lekkasje i 3. etasje. Da skulle jeg stå brannvakt, mens sveiseren skulle sveise igjen lekkasjen og sveise enda en liten bit med metall oppå. Dette var da for å være helt sikker på at det skulle bli helt tett.
Vi startet på lekkasjen i 3. etasje
Før jobben startet skreiv jeg PSJA (Personlig Sikker Jobb Analyse), dette gjorde også de andre fagmennene. Vi la alle PSJA sammen med arbeidstillatelsen, for å ha en dokumentasjon for at det ble skrivet PSJA. Fagmannen oppdaget at røret ikke var helt tomt, da kontaktet han en av personen fra kontroll rommet i full gjødsel 4. Han så på det og sa at han ikke klarte å stenge av vannet helt. Det gjorde at sveiseren fikk en tøff jobb med å tette lekkasjen, men det gikk problem fritt.

Lekkasje nummer 2
Denne lekkasjen var på en kobling mellom et stort rør og et mindre rør. Da jeg hadde flyttet alt utstyret som sveiseren trengte, begynte han å sveise. Jeg sto brannvakt, for å sørge for at det ikke begynte å brenne noen steder. Han fortsatte å sveise til koblingen var tett. Dermed dro vi hjem.

Fredag, 26.9.2013

Startet dagen med at jeg fikk vite at jeg skulle være med Fagmannen. Arbeidsgiveren viste oss at vi skulle lage et rør fra en tank til rør som ved siden av, i 17. etasje. Jeg og fagmannen målte og tente røret som vi trengte, og hentet en rød arbeidstillatelse som er for varme arbeid. Vi gikk til verkstedet, der jeg kuttet og lagde fuger til rørene. Mens fagmannen sveiset alt sammen. Det var også en flens på røret som fagmannen dreide litt av i dreiebenken. Vi trykktestet røret med vann til 50 bar. Når en fra røntgen avdelingen kom og godkjente at det ikke var noen lekkasjer, kunne vi dra tilbake til full gjødsel 4 og montere røret. Jeg var brannvakt mens fagmannen sveiset rørene samme. Da han var ferdig med å sveise, skrudde jeg flensen på tanken. Det var A4-bolter som er syrefaste. Boltene var også av 8.8 kvalitet. Det ble ikke strammet  med en momentnøkkel, bare så hardt vi klarte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar